W dniach 12 i 14 września 2025 roku inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Opolu, przy współpracy z funkcjonariuszami Krajowej Administracji Skarbowej oraz Policji, przeprowadzili kontrole dwóch pojazdów ciężarowych należących do ukraińskich przewoźników. Obie interwencje miały miejsce na autostradzie A4 i ujawniły poważne naruszenia przepisów dotyczących tachografów oraz obowiązku rejestrowania czasu pracy kierowców.
12 września – ciężarówka z Ukrainy do Niemiec (DMC 5,5 t)
Do kontroli zatrzymano samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej 5,5 t, realizujący przewóz z Ukrainy do Niemiec. Funkcjonariusze stwierdzili, że kierowca:
- nie rejestrował aktywności, prędkości pojazdu ani przebytej drogi na karcie kierowcy,
- przekroczył dopuszczalne normy czasu pracy,
- nie posiadał wymaganych dokumentów.
Pojazd wyposażony był w sprawny tachograf z aktualną kalibracją, a kierowca posiadał kartę kierowcy – jednak z niej nie korzystał.
Za wykryte naruszenia:
- na przewoźnika pobrano kaucję 8 850 zł,
- na kierowcę nałożono mandaty karne na łączną kwotę 3 850 zł,
- dodatkowo zatrzymano mu prawo jazdy.
14 września – ciężarówka z Ukrainy do Niemiec (DMC 5,7 t)
Dwa dni później zatrzymano kolejny pojazd ciężarowy o DMC 5,7 t. Także w tym przypadku kierowca nie rejestrował czasu pracy w tachografie. Co więcej, złożył oświadczenie, że nigdy nie posiadał karty kierowcy.
Konsekwencje kontroli:
- przewoźnik wpłacił kaucję 5 500 zł,
- kierowca został ukarany dwoma mandatami na łączną kwotę 2 500 zł,
- funkcjonariusze zatrzymali jego prawo jazdy.
Podejrzane dowody rejestracyjne
W obu przypadkach kierowcy okazali po dwa dowody rejestracyjne na ten sam pojazd – jeden wskazujący DMC do 3,5 t, drugi odpowiednio 5,5 t i 5,7 t. Weryfikacja w ukraińskim systemie rejestracyjnym wykazała, że oba pojazdy są zarejestrowane na wyższą dopuszczalną masę całkowitą.
W związku z posługiwaniem się podwójnymi dokumentami, Policja prowadzi postępowania wyjaśniające.
Źródło WITD Opole



