Krapkowiccy policjanci apelują o rozwagę oraz podpowiadają, na co zwrócić uwagę, aby nie dać się oszukać.
W ostatnim czasie coraz popularniejsza staje się metoda oszustwa „na pracownika banku”. W ten sposób została oszukana 21-letnia kobieta. Straty poniesione przez kobietę to 48 tys. złotych. Przeczytaj jak uchronić się przed oszustami, aby nie stać się ofiarą przestępców!
Sprawcy, stosując metodę „na pracownika banku”, są w stanie przejąć dostęp do konta bankowego i środków na nim zgromadzonych. Przestępcy nie muszą wykorzystywać specjalistycznego oprogramowania do kradzieży danych lub pieniędzy. W popełnianiu przestępstwa pomaga im niestety pokrzywdzony. Sprawcy, manipulując, nakłaniają ofiary przestępstwa do podjęcia określonego działania. Jak to wygląda w praktyce? Oszust dzwoni do danej osoby i podaje się za konsultanta bankowego i informuje o niepokojących transferach pieniężnych na koncie ofiary.
W podobny sposób została oszukana 21-letnia kobieta. Oszuści zadzwonili do niej z informacją o zaciągniętym na jej konto kredycie. Kobieta nieświadoma oszustwa wykonywała polecenia przestępców. Tym sposobem kobieta zaciągnęła prawdziwy kredyt, a następnie wpłaciła pieniądze do jednego z bitomatów. Urządzenie to wpłaca pieniądze na wirtualny portfel. W ten sposób 21-letnia mieszkanka gminy Strzeleczki straciła 48 tysięcy złotych.
Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności! Pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta ani tym bardziej numeru PESEL, jak i nie polecają instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta.
Pamiętaj!
Konsultanci banków nigdy nie proszą o podanie poufnych danych takich jak np. numery dokumentów, numery kart bankowych, kody do zatwierdzenia transakcji internetowych;
konsultanci banków nigdy nie proszą o podanie swoich danych logowania do systemu bankowego;
do swojego konta bankowego loguj się tylko przez samodzielnie wpisany adres strony internetowej banku. Nie korzystaj z przesyłanych przez osoby trzecie linków przekierowujących na utworzone przez oszustów strony bankowe do zbierania danych logowania;
konsultanci banków nigdy nie zachęcają do pobierania żadnych aplikacji do szybkiej obsługi klienta. Jedynymi aplikacjami promowanymi przez bank są te dedykowane do obsługi posiadanych rachunków i kart bankowych.
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się ze swoim bankiem i upewnij, że osoba dzwoniąca faktycznie jest pracownikiem banku. Jeżeli na twoim koncie lub karcie doszło już do transakcji, które nie były wykonywane przez ciebie, natychmiast powiadom Policję, korzystając z numeru alarmowego 112. Przypominamy, żeby nie paść ofiarą oszustwa, konieczne jest zachowanie czujności.
Zgodnie z art. 286 kodeksu karnego, kto, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, doprowadza inną osobę do niekorzystnego rozporządzenia własnym lub cudzym mieniem za pomocą wprowadzenia jej w błąd albo wyzyskania błędu, lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8. Usiłowanie oszustwa jest również karalne!
Źródło KPP w Krapkowicach


