Za nami 49. edycja Opolskich Konfrontacji Teatralnych „Klasyka Żywa” – jednego z najważniejszych festiwali teatralnych w Polsce, który od lat przywraca klasyczne dzieła polskiego i światowego dramatu w świeżych, często zaskakujących interpretacjach.
Przez blisko dwa tygodnie Opole stało się miejscem spotkań widzów z teatrem ambitnym, odważnym i emocjonalnym.
Program tegorocznego festiwalu obejmował siedem spektakli konkursowych, dwa towarzyszące oraz szereg wydarzeń uzupełniających – od warsztatów i koncertów po spotkania z twórcami i performanse.
Opolski Teatr tętnił życiem nie tylko za dnia, ale i wieczorami, kiedy uczestnicy festiwalu gromadzili się w klubie festiwalowym, gdzie nie zabrakło niezapomnianych chwil, jak chociażby gorące party na tarasie teatru.
Najważniejszą nagrodę – Grand Prix im. Wojciecha Bogusławskiego w wysokości 80 tysięcy złotych – zdobył spektakl „Ciemności kryją ziemię” w reżyserii Tomasza Fryzła z Teatru Wybrzeże w Gdańsku.
Jury w składzie Beata Guczalska, Anna Augustynowicz i Maksymilian Rogacki doceniło spektakl za „konsekwencję języka teatralnego” i „odważne postawienie pytania o kondycję etyczną człowieka”.
Nagroda zostanie przeznaczona na realizację kolejnej premiery opartej na klasyce.
Nie zabrakło też innych nagród indywidualnych i zespołowych. Spektakl „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Mai Kleczewskiej z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie zdobył aż cztery nagrody aktorskie – dla Jerzego Światłonina (Dziad), Marcina Kalisza (Czepiec), Lidii Bogaczówny (Radczyni) oraz Wojciecha Dolatowskiego, wyróżnionego podwójnie – za rolę Kaspra w „Weselu” i za występ w „Państwo/Der Staat”.
Wyróżnienia trafiły także do:
- Michała Zadary za reżyserię „Zemsty”,
- Macieja Stuhra (Papkin) i Arkadiusza Brykalskiego (Cześnik) za role aktorskie w tym samym spektaklu,
- Wojciecha Pusia – reżysera światła w „Weselu”,
- Jana Klaty – za próbę teatralnego przekładu filozoficznego traktatu Platona „Państwo/Der Staat”,
- Olgi Śmiechowicz – za adaptację i przekład z języka starogreckiego.
Zespołowa nagroda w wysokości 20 tysięcy złotych przypadła aktorom spektaklu „Do piachu” w reżyserii Witolda Mazurkiewicza i Janusza Opryńskiego z Teatru Polskiego w Bielsku-Białej.
Konkursowe spektakle prezentowały szerokie spektrum klasyki – od dramatów polskich autorów (Fredro, Wyspiański, Andrzejewski, Różewicz) po adaptacje dzieł Platona, Szekspira i Lema. Festiwalowy repertuar tworzyły:
- „Ciemności kryją ziemię” – Teatr Wybrzeże w Gdańsku, reż. Tomasz Fryzeł
- „Do piachu” – Teatr Polski w Bielsku-Białej, reż. Mazurkiewicz i Opryński
- „Państwo/Der Staat” – Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie, reż. Jan Klata
- „Solaris” – Bałtycki Teatr Dramatyczny w Koszalinie, reż. Daria Kopiec
- „Wesele” – Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie, reż. Maja Kleczewska
- „Wszystko dobre, co się dobrze kończy” – Teatr im. W. Bogusławskiego w Kaliszu, reż. Szymon Kaczmarek
- „Zemsta” – Teatr Komedia w Warszawie, reż. Michał Zadara
Z ponad 100 zgłoszonych przedstawień do finałowej siódemki wybrała je Komisja Artystyczna w składzie: Sebastian Duda, Agnieszka Marszałek, Michał Mizera (przewodniczący), Ewa Partyga, Ewelina Pietrowiak, Magdalena Rewerenda i Jacek Wakar.
Źródło: Teatr Kochanowskiego w Opolu
















