Connect with us

Hi, what are you looking for?

Wiadomości

Rezerwujesz nocleg na majowy weekend? Uważaj na oszustów!

Planując weekendowy wypoczynek, wielu z nas decyduje się na wyjazd i wynajem miejsc noclegowych przez Internet.

Rezerwujesz nocleg na majowy weekend? Uważaj na oszustów!

Planując weekendowy wypoczynek, wielu z nas decyduje się na wyjazd i wynajem miejsc noclegowych przez Internet. Szukając idealnej oferty, możemy jednak natknąć się na oszustów, dlatego policjanci radzą, na co zwrócić uwagę rezerwując pobyt, by uniknąć rozczarowania i straty pieniędzy.

Według danych GUS w 2024 roku w Polsce funkcjonowało ok. 10,4 tysiąca turystycznych obiektów noclegowych, z których skorzystało 38,8 mln turystów.

Jest to ponad 7-procentowy wzrost osób chętnych do rezerwowania miejsc w obiektach w porównaniu z 2023 rokiem i ponad 15-procentowy wzrost osób chętnych do rezerwowania miejsc w obiektach w porównaniu z 2022 rokiem.

W tym roku prognozowana liczba chętnych na samodzielne wynajęcie noclegu wzrośnie.

Wszelkiego rodzaju wyjazdy przeważnie wiążą się z wcześniejszą rezerwacją noclegów. Serwisy rezerwacyjne niejednokrotnie kuszą atrakcyjnymi ofertami, korzystniejszą ceną, możliwością zmiany lub nawet odwołania rezerwacji, a przede wszystkim możliwością przeglądania i porównywania ofert z wielu obiektów.

Każdy znajdzie tam coś dla siebie! To wszystko dzięki popularnym aplikacjom lub stronom internetowym, na których możemy bardzo szybko znaleźć wymarzony nocleg w miejscu, które wcześniej wybraliśmy.

Co zrobić, żeby korzystać z dostępnych na rynku stron i aplikacji? Wystarczy, że założysz konto, wprowadzisz swoje dane, wykupisz interesującą Cię ofertę i czekasz na dzień wyjazdu! Wszystko wydaje się proste.

Wystarczy jednak chwila nieuwagi, pośpiech – najlepsze oferty momentalnie znikają! – a ucieknie Ci sprzed nosa wymarzony obiekt noclegowy.

W takich momentach zapomina się o bezpieczeństwie, wyłącza czujność. Wiedzą o tym przestępcy, szukający sposobów na wyłudzenie danych i pieniędzy.

Bezpieczne rezerwacje – o czym należy pamiętać przed dokonaniem rezerwacji?
Serwisy internetowe i aplikacje, które umożliwiają szybkie i wygodne rezerwacje miejsc noclegowych, nie zawsze są w pełni bezpieczne dla ich użytkowników. Wykorzystują je przestępcy szukający sposobów na wyłudzenie danych i pieniędzy.

Planując wyjazd zwróć uwagę na następujące rzeczy:

  • czy strona, na której jesteś to oficjalna strona obiektu? Czy istnieją inne strony z tymi samymi zdjęciami, ale innymi informacjami na temat obiektu?
  • czy dane kontaktowe zgadają się z tymi, które możesz wyszukać na innych stronach oferujących noclegi?
  • czy można skontaktować się z obiektem np. dzwoniąc na wskazany numer telefonu?
  • czy miejsce, które chcesz zarezerwować, ma dostępne różne formy płatności – np. płatność na miejscu, zaliczka, płatność gotówką itd.?
  • czy rezerwację można zmienić lub odwołać?
  • czy obiekt kontaktuje się z Tobą nie przez stronę rezerwacyjną, a komunikatory internetowe?
  • czy podczas rezerwacji obiekt wymaga przesłania skanu dokumentu? Czy jest to zgodne z prawem państwa, do którego planujesz wyjazd?

Dlaczego dokładna weryfikacja jest tak ważna?


W kontekście używania serwisów i platform rezerwacyjnych do najczęstszych oszustw należą:

  • fałszywe oferty i obiekty noclegowe. Oszuści mogą tworzyć fałszywe oferty na stronach rezerwacyjnych, prezentując nierzetelne informacje na temat obiektu lub oferując niższe ceny, aby przyciągnąć klientów. Następnie proszą o płatność poza oficjalną platformą, co może prowadzić do utraty pieniędzy, a rezerwacja, za którą „rzekomo” zapłaciliśmy, nie istnieje;
  • fałszywe wiadomości (tzw. phishing) wysyłane pocztą email, SMS-em lub za pośrednictwem komunikatorów. Oszuści włamują się na konta obiektów lub tworzą inne, fałszywe. Następnie podszywają pod obsługę hotelu (lub innego miejsca noclegowego) i przesyłają wiadomości, które najczęściej zawierają linki do płatności internetowych i mogą przypominać prawdziwą korespondencję z daną firmą;
  • nieprawdziwe recenzje. Niektórzy oszuści mogą manipulować recenzjami, aby sprawić, że ich obiekt wydaje się bardziej atrakcyjny niż jest naprawdę. Fałszywe recenzje mogą wprowadzić klientów w błąd, co do jakości usług, a nawet co do istnienia obiektu.

Jak się chronić przed działaniami oszustów?

  • uważaj na reklamy i propozycje wyjątkowych okazji. Zawsze sprawdzaj w pasku przeglądarki adres strony, na jaką zostałaś/-eś przeniesiona/y;
  • jeżeli korzystasz z serwisu rezerwacyjnego, z dużą ostrożnością traktuj linki, które możesz otrzymać od obiektu, zwłaszcza, gdy wymagają płatności lub zaktualizowania danych karty płatniczej;
  • nie lekceważ powiadomień i ostrzeżeń, jakie pojawiają się w aplikacji serwisów rezerwacyjnych. Zapoznaj się z ich treścią, a jeśli cokolwiek budzi Twoje wątpliwości, skontaktuj się z obsługą;
  • uważaj na wiadomości, które są „pilne” i ponaglają do podjęcia określonych działań. Właśnie w taki sposób oszuści wywierają presję i próbują nas oszukać;
  • zawsze zwracaj uwagę na sposób dokonywania płatności za swoją rezerwację. W wielu przypadkach odbywa się ona na miejscu, przy zameldowaniu. Sprawdź informacje na stronie obiektu i jeśli coś przebiega inaczej niż w opisie, skontaktuj się z serwisem;
  • upewnij się, czy i w jaki sposób możesz anulować rezerwację, a także czy nie ma żadnych dodatkowych ukrytych opłat;
  • zawsze dokładnie czytaj powiadomienia, jakie otrzymujesz ze swojego banku, zwłaszcza gdy dotyczą przeprowadzenia określonej transakcji. Dokładnie sprawdzaj też kwotę, na jaką dokonujesz płatności – również w momencie potwierdzania (np. poprzez wiadomość SMS). Jeśli otrzymasz powiadomienie o transakcji, która nie została przez ciebie zlecona, jak najszybciej skontaktuj się ze swoim bankiem;
  • rozważ korzystanie z wirtualnych kart jednorazowych, przedpłaconych lub portfeli wirtualnych. O tym, jak bezpiecznie z nich korzystać, dowiesz się wchodząc w link;
  • jeśli otrzymasz wiadomość, która budzi wątpliwości, zgłoś sprawę do administracji serwisu lub bezpośrednio do właściciela obiektu. Dzięki temu ochronisz nie tylko siebie, ale również innych klientów;
  • jeśli padniesz ofiarą oszustwa i zauważysz, że z Twojego konta zniknęły pieniądze, natychmiast powiadom bank i dowiedz się, czy jest możliwość cofnięcia operacji. Zgłoś sprawę na policję. Wszystkie incydenty związane z bezpieczeństwem online, zgłaszaj do zespołu CERT Polska.

Źródło: KWP Opole

472
Advertisement
Advertisement

Może Ci się spodobać

Z ostatniej chwili

W środę 30 kwietnia po godzinie 14:00 służby ratunkowe otrzymały zgłoszenie o wypadku drogowym na DK40 pomiędzy miejscowościami

Wiadomości

Mężczyzna, który brutalnie znęcał się nad swoją partnerką został zatrzymany przez strzeleckich policjantów. Agresor wszczynał awantury

Wiadomości

Zwiększona liczba policjantów na drogach, częstsze kontrole, lecz przede wszystkim zero tolerancji dla nietrzeźwych kierowców

Wiadomości

Zbliża się długi, majowy weekend – idealna okazja do odpoczynku na świeżym powietrzu - w ogrodzie, na działce czy podczas rodzinnych wypadów