Publikujemy wizerunek mężczyzny, który wypłacił z bankomatów pieniądze pochodzące z przestępstwa.
Najpierw sprawca włamał się na portal społecznościowy pokrzywdzonej, a potem podając się za posiadacza konta, za pomocą komunikatora poprosił znajomą o pożyczkę. W sprawie prowadzone jest postępowanie polegające na oszustwie metodą na tzw. „BLIK”.
Do zdarzenia doszło w sierpniu br. w Opolu. Zgłaszająca poinformowała, że ktoś włamał się na należące do niej konto na portalu społecznościowym Facebook. Następnie podszywając się pod nią, skontaktował się poprzez komunikator i poprosił o szybką pożyczkę pieniędzy za pomocą kodu BLIK. W ten sposób oszust uwiarygodnił swój działanie i wyłudził od pokrzywdzonej pieniądze.
Środki finansowe natychmiast zostały podjęte z bankomatu przy ulicy Ozimskiej 189 w Opolu. Monitoringi zarejestrowały wizerunek mężczyzny dokonującego wypłaty gotówki. Pomimo intensywnych działań policjantów i okazaniu wizerunków podejrzanego innym funkcjonariuszom, do chwili obecnej nie ustalono tożsamości mężczyzny. Stąd publikacja w środkach masowego przekazu i apel, o pomoc w ustaleniu danych osobowych podejrzanego.
Wszystkie osoby, które rozpoznają mężczyznę ze zdjęć proszone są o kontakt z policjantami z Komisariatu II Policji w Opolu pod numerem telefonu 47 864 26 25.
Jednocześnie przypominamy!
Oszustwo metodą na BLIK polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Osoba logując się do swojego banku, wygeneruje w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przekazuje go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms-em),
potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu – a nie oszustowi – przekazujemy pieniądze,
sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
chronić swój telefon a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku,
przede wszystkim – zachować czujność i rozsądnie korzystać z internetu.
Źródło KMP w Opolu