Coraz więcej osób zmaga się z przeciążeniem emocjonalnym, stanami depresyjnymi, problemami w relacjach, poczuciem osamotnienia czy uzależnieniem od alkoholu. W sytuacjach kryzysowych wsparcia udzielają konsultanci poradni telefonicznej 116 123 oraz platformy 116sos.pl – dostępni anonimowo, bezpłatnie i o każdej porze. W ciągu ostatniego roku odebrali niemal 50 tysięcy telefonów i odpowiedzieli na ponad 30 tysięcy wiadomości na czacie. Dzięki rekordowej dotacji z Ministerstwa Cyfryzacji, NASK będzie mógł kontynuować i rozwijać to ważne wsparcie przez kolejnych 12 miesięcy.
– Inwestujemy w rozwiązania, które realnie zmieniają życie ludzi. Poradnia telefoniczna 116 123 i platforma 116sos.pl to konkretna pomoc, dostępna natychmiast. Osoby w kryzysie emocjonalnym często nie mogą czekać tygodniami na wizytę u specjalisty. Anonimowa rozmowa – telefoniczna lub online – może być “pierwszą pomocą”, która dostępna jest od ręki – podkreśla wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
Rekordowe wsparcie finansowe od resortu cyfryzacji
Resort cyfryzacji podpisał z NASK kolejną umowę dotacyjną, tym razem o rekordowej wartości ponad 11 mln zł. To ponad 2,5 mln zł więcej niż w poprzednim roku i niemal trzy razy tyle, co w roku 2021. Pozwoli to na utrzymanie platformy 116sos.pl, zatrudnienie większej liczby konsultantów i inwestowanie w narzędzia, niezbędne do niesienia wsparcia osobom w kryzysie.
– W NASK wiemy, że w ramach zapewnienia cyberbezpieczeństwa, powinniśmy dbać także o zdrowie psychiczne obywateli. Dlatego, dzięki Ministerstwu Cyfryzacji, które od samego początku finansuje projekt, zapewniamy możliwość działania bezpłatnej poradni telefonicznej 116 123 oraz platformy 116sos.pl. Dyżury pełnią wykwalifikowane konsultantki i konsultanci Niebieskiej Linii – mówi Katarzyna Skowyra, kierowniczka Zespołu Nowoczesnych Rozwiązań Wsparcia w NASK.
Dowiedz się więcej o platformie 116sos.pl
116 123 na Pol’and’Rock
Raport Niebieskiej Linii pokazuje, że platforma 116sos.pl i poradnia telefoniczna 116 123 stanowią bezpieczną i – co najważniejsze – dostępną od ręki formę kontaktu dla dorosłych, potrzebujących wsparcia. Z pomocy konsultantów można skorzystać całodobowo.
W najbliższym czasie eksperci z NASK, którzy reprezentują platformę 116sos.pl, obecni będą na festiwalu Pol’and’Rock. Będzie można dowiedzieć się, jak działa pomoc przez telefon, z jakimi problemami można się zgłosić i jak wygląda rozmowa z konsultantem.
Współpraca NASK z IPZ
NASK kontynuuje współpracę z Instytutem Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (IPZ). Dzięki umowie z maja 2025 obsługę platformy 116sos.pl powierzono ponownie właśnie Niebieskiej Linii IPZ. To organizacja, która od ponad 30 lat realizuje zadania dotyczące przeciwdziałania przemocy domowej i wspiera osoby w kryzysie.
Dzięki kompetencjom technologicznym NASK i unikalnym doświadczeniom IPZ w obszarze zdrowia psychicznego możliwe jest skuteczne niesienie pomocy.
Gdzie szukać wsparcia?
- Zadzwoń pod nr tel. 116 123.
- Porozmawiaj o swoich problemach na czacie.
- Wyślij wiadomość przez formularz kontaktowy.
- Znajdź bezpłatny ośrodek pomocowy w swojej okolicy.
- Przeczytaj materiały edukacyjne opracowane przez ekspertów.
Pomoc dla dzieci i młodzieży
Wsparcie w ramach 116 123 i 116sos.pl kierowane jest do osób dorosłych. Osoby poniżej 18. roku życia powinny skontaktować się z organizacjami specjalizującymi się w pomocy dzieciom i młodzieży, których oferta jest lepiej dostosowana do ich potrzeb.
Sprawdź, gdzie warto się zgłosić
Źródło Ministerstwo Cyfryzacji


