Connect with us

Hi, what are you looking for?

Prostozopolskiego.pl – wiadomości opolskie

Wiadomości

Rektor Politechniki Opolskiej: Musimy pamiętać, że nauczanie zdalne to rozwiązanie chwilowe

Doświadczenia ostatnich miesięcy pokazują, że przed nami będzie również bardzo wiele wyzwań, których zaplanować nie sposób, czego dowodem jest pandemia COVID-19.

Doświadczenia ostatnich miesięcy pokazują, że przed nami  będzie również bardzo wiele wyzwań, których zaplanować nie sposób, czego dowodem jest pandemia COVID-19. Liczę  na to, że politechnika będzie szybko reagować na pojawiające się szanse, sprosta kolejnym próbom i wciąż będzie świetnym miejscem do studiowania
i rozwijania wiedzy naukowej oraz pasji – mówi prof. Marcin Lorenc, rektor Politechniki Opolskiej.

Kilka dni temu minął rok, od kiedy jest Pan rektorem PO. Zaczął Pan kierować uczelnią w trudnym momencie, niedługo później wybuchła pandemia koronawirusa. Jaki to był rok dla Pana?

To był rok sporych wyzwań zarówno osobistych, ale też dla całej naszej społeczności akademickiej. Wybór na funkcję rektora oznacza szereg zadań i dużą odpowiedzialność. Ostatni rok to kwestia wdrażania Ustawy „Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce”, przygotowanie uczelni do ewaluacją według nowych zasad, od której zależy, czy utrzymamy status politechniki, ale także przywrócenie spokoju i ładu na pogrążonej w kryzysie uczelni. Te trzy obszary rok temu wskazywałem jako główne, którymi chciałem się zająć.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Jednak przez ostatni rok wspólnie zrobiliśmy bardzo wiele. Dzięki bardzo intensywnej pracy naszych naukowców oraz przy pełnym zaangażowaniu i współpracy wszystkich jednostek organizacyjnych, za co bardzo dziękuję, możemy być dumni z osiągniętych rezultatów i przy zachowaniu obecnego tempa rozwoju, ze spokojem oczekiwać pierwszej ewaluacji. Jestem przekonany, że utrzymamy status politechniki z pełnymi prawami.

Na szczególną uwagę zasługuje potencjał naszych pracowników naukowych – 34 z nich w minionym roku opublikowało najwyżej punktowane publikacje (200 pkt), gdzie rok wcześniej było ich tylko dziesięciu. Nasi naukowcy uzyskali 11 patentów i realizowali 17 grantów, w tym 11 pozyskanych z Narodowego Centrum Nauki, trzy projekty z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz dwa projekty z Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej związane z umiędzynarodowieniem uczelni i jeden z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Cieszy mnie również liczba złożonych wniosków projektowych, w minionym roku było ich niemal 90. To pokazuje potencjał naszych naukowców, który jako politechnika z pewnością dobrze wykorzystamy.

Dodam, że jako uczelnia wypełniliśmy wszystkie zadania związane z wdrażaniem Ustawy 2.0. Jeśli chodzi o trzecie zadanie, czyli wyjście uczelni z wewnętrznego kryzysu, to do tej pory udało się wiele spraw zażegnać, np. wyeliminować niesprawiedliwości płacowe. Co istotne, to przestał on być dominującym tematem na uczelni, dając tym samym możliwość skupienia się na pracy, czego efektem są wskazane powyżej sukcesy.
Z pewnością bardzo dużym i zupełnie nieplanowanym wyzwaniem była i nadal jest pandemia COVID-19. Ta trudna lekcja uczy nas, że w tempie błyskawicznym trzeba
dostosowywać się do nowych warunków, w jakich przyszło nam żyć. Stąd też jako pierwsza uczelnia w regionie, 10 marca br., czyli kilka dni po odnotowaniu pierwszych przypadków w Polsce zakażenia koronawirusem, zdecydowaliśmy o zawieszeniu zajęć w tradycyjnej formie i przejściu na formę z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Tak też zrobiliśmy od 12 października, gdy liczba nowych przypadków w skali kraju zaczęła przebijać kolejne tysiące. Na razie tryb zdalny został wprowadzony na uczelni do końca miesiąca, kolejne decyzje w tej sprawie będą zależeć od aktualnej sytuacji epidemicznej w kraju, która, co ze smutkiem zauważam, z dnia na dzień się coraz mocnej pogarsza.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Jak taka forma zajęć się sprawdza?

Musimy w przypadku zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość potocznie zwanych on-line mieć świadomość, że to nie jest kierunek, w którym powinniśmy zmierzać niezależnie od okoliczności i żyć w przekonaniu, że to jest przyszłość edukacji, a sale wykładowe są już wyłącznie reliktem przeszłości. Dla wielu taka droga może być bardzo kusząca. Dla nauczycieli, którzy nie muszą wychodzić z domu i marnować czasu na dojazd do pracy, dla rodziców, bo ograniczą koszty związane np. z wynajmem stancji czy też dla samych władz uczelni, bo mogą przecież ograniczyć koszty związane z utrzymaniem infrastruktury. W najmniejszym stopniu ta droga może być atrakcyjna dla studentów, gdyż okres studiów dla młodych ludzi to nie tylko pozyskiwanie wiedzy akademickiej, ale w znacznym stopniu nabywanie kompetencji społecznych. Studenci doskonale wiedzą, że wspólna przysłowiowa kawa spożywana za pośrednictwem Zoom’a czy Teams’a, nie zastąpi czasu spędzonego w klubie studenckim. Teatr telewizji nigdy nie zastąpi teatru pomimo tego, że mamy coraz lepszą technologię przesyłania i odtwarzania obrazu oraz dźwięku.

 Podobnie jest z zajęciami w salach wykładowych. Nie da się wytworzyć tej samej atmosfery pracy w on-line, jaką uzyskuje się w bezpośredniej relacji wykładowca -student. Jednak dzisiaj w czasie pandemii nie mamy wyjścia. Bezpieczeństwo naszych studentów i pracowników ma najwyższy priorytet. Oczywiście dostrzegam wiele zalet nauczania on-line, które cały czas będziemy doskonalić. Jako zarząd uczelni widzimy też jednak występujące trudności techniczne, które wspólnymi siłami, służb technicznych, wykładowców i samych studentów przezwyciężamy. Przy tej okazji za to zaangażowanie i za wyrozumiałość bardzo serdecznie dziękuję.

Brakuje Panu zajęć ze studentami? Uczelnie wyższe to przecięcie dwóch obszarów – badań i nauczania. Oznacza to, że nasza praca nie ogranicza się wyłącznie do przekazania zastanej wcześnie wiedzy studentom, ale jej wzbogacenie o prace własne, a następnie jej przekazanie studentom. Co istotne, to w czasie zajęć nie tylko studenci się uczą, ale również uczą się wykładowcy. Dobrze zadane pytania przez słuchaczy, stawianie kontrowersyjnych tez, zmusza nas nauczycieli często do głębszego przemyślenia poruszanych kwestii, a czasami nawet do zrewidowania poglądów. I rzeczywiście,tego mi obecnie brakuje.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Wierzę, że studentom również. Co prawda w pierwszym roku swojej kadencji podjąłem próbę realizacji pełnego pensum przypadającego profesorowi uczelni, ale ilość obowiązków skutecznie zweryfikowała moje ambicje w tym zakresie. Dodatkowo, obecnie będę mógł się spotkać ze studentami wyłącznie on-line, co również powoduje pewien niedosyt. Wierzę jednak, że po tym trudnym pandemicznym okresie, jak również po zakończeniu kadencji, będę mógł wrócić na salę wykładową i dalej pracować z młodzieżą, dzieląc się nabywanymi obecnie nowymi doświadczeniami z obszaru zarządzania, gdyż moje zainteresowania naukowe na tym obszarze się obecnie skupiają.

Czy pandemia miała wpływ na rekrutację zagranicznych studentów?

Byłem ciekawy czy ryzyko związane z podróżami będzie miało wpływ na decyzję
o wyborze uczelni. Okazało się, że nie. Nasza uczelnia cieszy się sporym zainteresowaniem wśród obcokrajowców, w tym roku akademickim przyjęliśmy ich dokładnie 110. To studenci z 12 krajów.

Na studia na Politechnice Opolskiej zdecydowały się także młode osoby z innych regionów Polski, wcześniej pojawiały się sugestie, że być może ze względu na COVID-19 zdecydują się na wybór uczelni najbliżej domu. Tak się jednak nie stało, co nas bardzo cieszy. Przyjęliśmy ponad dwa tysiące studentów, a to bardzo dobry wynik.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Chciałbym zauważyć, że politechnika jest uczelnią średniej wielkości, co w wielu sytuacjach jest korzystne dla studiujących tutaj osób. Np. w błyskawicznym tempie jesteśmy w stanie dostosować się do nowych warunków, co pokazała właśnie pandemia.

Jakie ma Pan plany na rozwój politechniki? W którym kierunku uczelnia będzie zmierzać?

Fundamentalnym celem na najbliższe cztery lata jest zwiększenie znaczenia roli Politechniki Opolskiej dla otoczenia społeczno-gospodarczego naszego regionu.

Chcemy to realizować poprzez rozwój kształcenia ustawicznego dla osób aktywnych zawodowo oraz poprzez zwiększenie liczby realizowanych projektów, prac badawczych i ekspertyz na potrzeby gospodarki i przemysłu. Zależy mi także na wzmocnieniu naszych strategicznych dyscyplin naukowych (to: automatyka, elektronika i elektrotechnika, inżynieria lądowa i transport, inżynieria mechaniczna oraz inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka) a także na rozwoju naukowym naszych pracowników.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Przypominam, że uczelnie wyższe muszą dostarczać realną wartość, tworzyć wspólnie z liderami biznesowymi programy studiów, popularyzować wyniki swoich prac naukowych i być centrum wymiany z otwartymi szeroko drzwiami dla wielu idei, myśli i poglądów. Taka też ma być nasza politechnika.

Przypominam również, że drzwi do mojego biura są dla wszystkich otwarte, również dla studentów. Zachęcam i zapraszam do otwartej dyskusji, bo gdzie indziej, jak nie na uczelni wyższej mają się ścierać różne poglądy, mają być wykuwane idee, które będą napędzały rozwój cywilizacyjny? Zachęcam również studentów do dyskusji na temat kierunku rozwoju samej Politechniki Opolskiej, bo przecież przede wszystkim dla Was istniejemy. Zgłaszajcie swoje inicjatywy, pomysły, które spowodują, że uczelnia nasza będzie bardziej nowoczesna, otwarta i kształcąca na najwyższym poziomie.

Doświadczenia ostatnich miesięcy pokazują, że przed nami, poza zadaniami, które stawiamy uczelni jako zarząd, jest i zapewne będzie również bardzo wiele wyzwań, których zaplanować nie sposób, czego dowodem jest pandemia COVID-19. Liczę jednak na to, że politechnika, antykrucha uczelnia, będzie szybko reagować na pojawiające się szanse, sprosta kolejnym próbom i wciąż będzie świetnym miejscem do studiowania i rozwijania wiedzy naukowej oraz pasji.

Advertisement. Scroll to continue reading.
661
Please follow and like us:
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Advertisement

Najnowsze

Z ostatniej chwili

Na piątkowej konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki poinformował o zamknięciu cmentarzy.

Bez kategorii

Z przykrością informujemy o śmierci jedenastu mieszkańców naszego regionu

Z ostatniej chwili

Na obwodnicy Opola na wysokości mostu nad Odrą o godzinie 13:00 doszło do kolizji ciężarówki marki DAF z volkswagenem.

Zobacz też

Wiadomości

Prof. Marcin Lorenc, rektor Politechniki Opolskiej podjął decyzję o wprowadzeniu nauczania w trybie zdalnym na uczelni do końca 2020 roku.

Wiadomości

6 tysięcy studentów i blisko 500 nauczycieli akademickich oficjalnie rozpoczęło w czwartek, 8 października rok akademicki 2020/2021. Ze względu na pandemię COVID-19 uroczysta inauguracja...

Advertisement

Copyright © 2020 Prostozopolskiego.pl

Follow by Email